Πέμπτη, 29 Αυγούστου 2013

Tablet για παιδιά από τη Samsung


Ένα tablet ειδικά για παιδιά ανακοίνωσε η Samsung. Με όνομα Galaxy Tab 3 Kids, η 7 ιντσών ταμπλέτα αναμένεται να λανσαριστεί στις αρχές Σεπτεμβρίου στην Κορέα, ενώ ακολούθως θα κυκλοφορήσει στην Κίνα, την Ευρώπη, τις ΗΠΑ, την Αφρική, τη Λατινική Αμερική και τη νοτιοανατολική Ασία.
Στο Galaxy Tab 3 Kids, η Samsung θα ενσωματώνει αρκετά εργαλεία, τα οποία θα δίνουν τη δυνατότητα στους γονείς να ελέγχουν τα προγράμματα που χρησιμοποιεί ο γιος ή η κόρη τους.
Έτσι κι αλλιώς, το Galaxy Tab 3 Kids θα πωλείται με προεγκατεστημένες αρκετές εκπαιδευτικές και ψυχαγωγικές εφαρμογές, όπως και με παιδικά e-book. Επίσης, θα δίνει πρόσβαση σε ένα online κατάστημα, όπου το περιεχόμενο που θα φιλοξενείται θα έχει ελεγχθεί για το ότι ανταποκρίνεται σε μικρές ηλικίες.
Παρ’ όλα αυτά, οι γονείς θα μπορούν ανά πάσα στιγμή να επιλέξουν ποιες εφαρμογές θα «τρέχουν» στην ταμπλέτα. Επιπλέον, θα έχουν τη δυνατότητα να καθορίσουν ποιες συγκεκριμένες χρονικές περιόδους μέσα στην εβδομάδα θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί το tablet.
Μόλις λήξει μια τέτοια χρονική περίοδος, θα «κλειδώνεται» η οθόνη του Galaxy Tab 3 Kids, ώστε μόνο ο γονέας να μπορεί να επανενεργοποιήσει τη συσκευή, πληκτρολογώντας τον κωδικό του.
Το tablet θα διαθέτει διπύρηνο επεξεργαστή 1,2 GHz, μνήμη RAM 1 GB, κάμερα 1,3 Megapixel στην πρόσοψη και μία δεύτερη κάμερα στην «πλάτη», ανάλυσης 3 Megapixel. Επίσης, η Samsung θα κυκλοφορήσει μία θήκη που, εκτός από βάση στήριξης, θα ενσωματώνει μία ψηφιακή πένα, για ζωγραφική.

Κυριακή, 25 Αυγούστου 2013

Η παιδεία πληροφορικής για τα παιδιά μας

Του Διομηδη Σπινελλη*

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο για το νέο εκπαιδευτικό σύστημα, τα παιδιά μας θα ταλαιπωρούνται ατέλειωτες ώρες για να μάθουν πώς απέδιδαν οι Αλεξανδρινοί τη γλώσσα του Ερατοσθένη, αλλά δυστυχώς ούτε που θα ακούσουν το πώς αυτός σκεφτόταν. Αυτό είναι τραγικό, διότι ο Ερατοσθένης (όπως και ο Ευκλείδης) βρήκαν πώς μπορούμε να λύνουμε ασύλληπτα δύσκολα προβλήματα αλγοριθμικά, δηλαδή ακολουθώντας μια σειρά από απλά συγκεκριμένα βήματα. Σ’ αυτόν τον υπολογιστικό τρόπο σκέψης βασίζεται η λειτουργία των ηλεκτρονικών υπολογιστών και φυσικά όλων των τεχνολογικών υποδομών της κοινωνίας μας: από τα κινητά τηλέφωνα και τα βιομηχανικά ρομπότ, μέχρι το Διαδίκτυο και τα μεταφορικά μέσα. Η επιστήμη που καλύπτει αυτές τις καταπληκτικές τεχνολογίες είναι η πληροφορική· η διδασκαλία της θα πρέπει να αποτελεί κύριο μάθημα στα σχολεία.
Σήμερα, μαζί με τα μαθηματικά, η πληροφορική αποτελεί τη βάση για τις άλλες επιστήμες, την τεχνολογία και την οικονομία. Χρησιμοποιείται στη βιολογία, στη φυσική, στη χημεία, στα μαθηματικά, στη γλωσσολογία, στην ψυχολογία, στα οικονομικά και στη στατιστική. Μας επιτρέπει να λύνουμε γιγάντια προβλήματα, να σχεδιάζουμε σύνθετα συστήματα και να αντιληφθούμε τη δύναμη και τα όρια των υπολογιστών και του ανθρώπινου εγκεφάλου. Η πληροφορική, με τις πρακτικές της εφαρμογές, ενθαρρύνει τη δημιουργικότητα επιτρέποντας στους μαθητές να κατασκευάζουν χρήσιμα συστήματα. Αναπτύσσει τόσο τη λογική τους (πώς δουλεύει αυτό;) όσο και την αισθητική τους (αυτό είναι όμορφα σχεδιασμένο!) παράλληλα με την κρίση και την εφευρετικότητα.

Εδώ πρέπει να ξεχωρίσουμε τις δεξιότητες που σχετίζονται με τις εφαρμογές της πληροφορικής (πώς γράφω ένα κείμενο σε υπολογιστή, πώς αναζητώ κάτι στο Διαδίκτυο) από την επιστήμη της πληροφορικής που εξετάζει το γύρω μας φυσικό και τεχνητό κόσμο. Είναι απαραίτητο να διδάσκουμε και τα δύο σε όλους τους μαθητές μας. Οι απόφοιτοι του σχολείου πρέπει να είναι ψηφιακά εγγράμματοι στις δεξιότητες της πληροφορικής για να λειτουργήσουν αποτελεσματικά στη σημερινή κοινωνία. Επιπλέον, όμως, πρέπει να έχουν έρθει σε επαφή με την επιστήμη της πληροφορικής για να μη γίνουν παθητικοί καταναλωτές των προϊόντων της, αλλά παραγωγικοί εργαζόμενοι, καινοτόμοι επιχειρηματίες και σκεπτόμενοι πολίτες.
Πώς πρέπει να διδάσκεται η πληροφορική στο σχολείο; Εδώ δεν χρειάζεται να ανακαλύψουμε τον τροχό· ευτυχώς έχει γίνει σοβαρή δουλειά σε άλλες χώρες σχετικά με την απαραίτητη ύλη (βλ. π.χ. http://bit.ly/lLUAnn). Πρέπει καταρχήν να διδάσκονται οι βασικές αρχές της πληροφορικής.
Ακόμα σημαντικότερο είναι οι μαθητές, ειδικά στις τάξεις του Λυκείου, να διδάσκονται τον λεγόμενο υπολογιστικό τρόπο σκέψης που πηγάζει από την πληροφορική. Σύμφωνα με αυτόν, μαθαίνουμε να αναγνωρίζουμε στοιχεία υπολογισμών στον κόσμο που μας περιβάλλει και να εφαρμόζουμε εργαλεία και τεχνικές της πληροφορικής, προκειμένου να καταλάβουμε και να αναλύσουμε φυσικά και τεχνητά δημιουργήματα: από το πώς φυτρώνουν τα φύλλα σε ένα κλαδί μέχρι τον λογαριασμό του τηλεφώνου μας. Ενα σημαντικό στοιχείο του υπολογιστικού τρόπου σκέψης είναι η αφαίρεση, να μπορούν δηλαδή τα παιδιά μας να σχηματίσουν ένα μοντέλο για κάτι που παρατηρούν, να το αναλύσουν στα τμήματα που το απαρτίζουν και να το γενικεύσουν σε άλλες ανάλογες περιπτώσεις. Αυτό τον τρόπο σκέψης μπορούν μαθητές να μάθουν άμεσα να τον εφαρμόζουν στον προγραμματισμό υπολογιστών. Ετσι ενθαρρύνεται η λογική σκέψη, η ακρίβεια και η ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και αυτόνομης εκμάθησης. Αυτές οι λεγόμενες νοητικές δεξιότητες ανωτέρου επιπέδου είναι απολύτως απαραίτητες σε ένα σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα.
Τέλος, θα πρέπει οι μαθητές μας να διδάσκονται τις κύριες γνώσεις που σχετίζονται με την επιστήμη της πληροφορικής, δηλαδή βασικούς αλγορίθμους, γλώσσες προγραμματισμού, τρόπους παράστασης δεδομένων, πώς δουλεύουν οι υπολογιστές και πώς επικοινωνούν μεταξύ τους για να συνθέσουν το Διαδίκτυο.
Κοιτάζοντας γύρω μας, εύκολα θα δούμε ότι η πληροφορική είναι σήμερα το κύριο συστατικό της καινοτομίας. Είναι το κλειδί για την κοινωνία της πληροφορίας, αυτή που θα μας φέρει την οικονομική ανάπτυξη που θέλουμε να έχουμε. Χωρίς τη διδασκαλία της πληροφορικής στα σχολεία, βλάπτουμε σοβαρά, εκπαιδευτικά και οικονομικά, τη νέα γενιά, το μέλλον της χώρας μας. Πρέπει λοιπόν να πάρουμε παράδειγμα από χώρες, όπως τη Νότια Κορέα και το Ισραήλ, που πρωτοπορούν στη διδασκαλία της πληροφορικής στα σχολεία τους και, όχι τυχαία, ηγούνται και στους αντίστοιχους τεχνολογικούς τομείς και να εντάξουμε με θάρρος τη διδασκαλία της ως κύριο μάθημα σε όλες τις τάξεις των σχολείων μας.

* Ο κ. Διομήδης Σπινέλλης είναι καθηγητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Τετάρτη, 21 Αυγούστου 2013

Ανεξέλεγκτη διαρροή ραδιενέργειας από τη Φουκουσίμα

Φοβούνται ότι η συνεχιζόμενη αδυναμία των Αρχών να θέσουν υπό έλεγχο την κατάσταση θα προξενήσει μεγαλύτερες διαρροές.
REUTERS, A.P.

Η μεγαλύτερη βεβαιωμένη διαρροή ραδιενέργειας από τα ερείπια της Φουκουσίμα τα τελευταία δυόμισι χρόνια συντελείται τις τελευταίες ημέρες, με αποτέλεσμα οι Αρχές να κηρύξουν κατάσταση εκτάκτου ανάγκης. Ειδικοί φοβούνται πως η συνεχιζόμενη αδυναμία των Αρχών να θέσουν υπό έλεγχο την κατάσταση στη Φουκουσίμα θα προξενήσει ακόμη μεγαλύτερες διαρροές στο μέλλον.
Η μικρή ραδιενεργός λίμνη που σχηματίστηκε τη Δευτέρα λόγω διαρροής σε δεξαμενή εκπέμπει σε μία ώρα το μέγιστο ποσό ραδιενέργειας που επιτρέπεται να δεχθούν εργαζόμενοι σε πυρηνικές εγκαταστάσεις σε διάστημα 5 ετών. Παραμονή δέκα ωρών στην περιοχή προξενεί συμπτώματα όπως ναυτία και πτώση των λευκών αιμοσφαιρίων.
«Πρόκειται για πολύ μεγάλο ποσό ραδιενέργειας. Η κατάσταση επιδεινώνεται», είπε ο πυρηνικός χημικός και ομότιμος καθηγητής του πανεπιστημίου Ναγκόγια, Μιτσιάκι Φουρουκάουα. Η ιαπωνική Αρχή Πυρηνικής Ενέργειας κατέταξε τη διαρροή ως περιστατικό βαρύτητας 1 στην κλίμακα πυρηνικών ατυχημάτων, όπου 0 είναι αυτό με τις λιγότερες επιπτώσεις και 7 είναι το σοβαρότερο.
Τα περιστατικά διαρροής ραδιενέργειας από τη Φουκουσίμα όλο και πυκνώνουν, αλλά είναι η πρώτη φορά, μετά το αρχικό ατύχημα, που παρουσιάζεται διαρροή αρκετά σοβαρή ώστε να καταταγεί στην κλίμακα ΙΝΕS.
Τα ραδιενεργά ύδατα διέρρευσαν από μία εκ των εκατοντάδων δεξαμενών που έχουν τοποθετηθεί στην περιοχή προκειμένου να φυλάσσουν τα ύδατα που χρησιμοποιούνται στο αυτοσχέδιο σύστημα ψύξης. Οι τρεις λιωμένοι πυρήνες αντιδραστήρων που βρίσκονται σε άγνωστα σημεία στα υπόγεια των κατεστραμμένων κτιρίων, κρατούνται σε θερμοκρασία χαμηλότερη των 100 βαθμών Κελσίου μόνο χάρη σε αδιάκοπες ενέσεις υδάτων, τα οποία εξέρχονται μεταφέροντας υψηλές δόσεις ραδιενέργειας.
Προκειμένου να αποτραπεί ακόμη μεγαλύτερη διαρροή των υδάτων αυτών στον Ειρηνικό Ωκεανό, οι επιστήμονες έχουν εγχύσει χημικές ουσίες με τις οποίες το έδαφος κοντά στη θάλασσα έχει πετρώσει, σχηματίζοντας τείχος. Αυτό όμως έχει ως συνέπεια τη συσσώρρευση υδάτων κάτω από τα κτίρια των αντιδραστήρων, με αποτέλεσμα να αυξάνεται ο κίνδυνος υγροποίησης του εδάφους σε περίπτωση νέου σεισμού. Κάθε μέρα 300 τόνοι ραδιενεργών υδάτων διαρρέουν στη θάλασσα.

Πέμπτη, 15 Αυγούστου 2013

Ποια είναι η χρήση των νέων τεχνολογιών στις τηλεπικοινωνίες της Ευρώπης

Το ποσοστό των συνδρομών κινητής τηλεφωνίας με δυνατότητα πρόσβασης στο διαδίκτυο κυμαίνεται από 55% στη Σουηδία, τη Δανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Φινλανδία, τη Γαλλία και την Ολλανδία, έως κάτω του 35% στο Βέλγιο, την Ελλάδα, την Ουγγαρία, την Κύπρο, τη Ρουμανία, τη Βουλγαρία και την Πορτογαλία, ανακοίνωσε σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Ταυτόχρονα ανακοίνωσε τα εξής:
Το χαμηλότερο αυτό ποσοστό χρήσης έξυπνων κινητών (smartphone) παρατηρείται σε χώρες, στις οποίες οι συνδρομητές κινητής τηλεφωνίας μειώνουν τον χρόνο σύνδεσής τους στο διαδίκτυο επειδή τους προβληματίζει το κόστος -Ουγγαρία (35%), Πορτογαλία (58%), Ελλάδα (53%), Κύπρος (52%), Βέλγιο, (47%) και Ρουμανία (45%). Επίσης, εξαιτίας της ίδιας αιτίας, περισσότεροι από τους μισούς πολίτες της ΕΕ περιορίζουν τις κλήσεις από το κινητό τους στο εσωτερικό (55%) και στο εξωτερικό (54%). Αυτό συμβαίνει σε ποσοστό μεγαλύτερο του 70% στην Ελλάδα (81%), την Πορτογαλία (79%), την Ιρλανδία (72%) και τη Ρουμανία (71%).


Η ευρυζωνική πρόσβαση στο σπίτι έχει γίνει πραγματικότητα για τα 3/4 των νοικοκυριών: το 72,5% των νοικοκυριών στην ΕΕ διαθέτουν σήμερα ευρυζωνική σύνδεση, ενώ το 2011 το ποσοστό αυτό ήταν 67,3% (Πηγή: Eurostat). Στη Ρουμανία η αύξηση του ποσοστού αυτού ξεπέρασε τις 20 ποσοστιαίες μονάδες και στη Σλοβακία τις 16,7 μονάδες.
Είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι καταργείται με ταχείς ρυθμούς ο διαχωρισμός τηλεφώνου και διαδικτύου: το 34% χρησιμοποιεί το διαδίκτυο για τηλεφωνικές κλήσεις («φωνητικές υπηρεσίες μέσω του πρωτοκόλλου Ίντερνετ» ή «VOIP»), πράγμα που ισοδυναμεί με αύξηση 7 ποσοστιαίων μονάδων το 2012, σε σχέση με το 2011. Το 28% χρησιμοποιεί το διαδίκτυο για να συνομιλεί με άλλους χρήστες του ίδιου δικτύου VOIP δωρεάν, ενώ το 4% χρησιμοποιεί την υπηρεσία VOIP για φθηνότερες διεθνείς κλήσεις.
Οι κλήσεις μέσω διαδικτύου είναι εξαιρετικά δημοφιλείς στη Βουλγαρία (57%), την Κύπρο (55%), την Εσθονία (54%), τη Λιθουανία και τη Λετονία (51%). Η υπηρεσία VOIP χρησιμοποιείται λιγότερο στην Πορτογαλία (18%), την Ιταλία, (26%), την Ισπανία (28%) και την Ελλάδα (29%). Η αυξημένη χρήση της υπηρεσίας VOIP φαίνεται ότι ακολουθεί την αύξηση της ευρυζωνικότητας: για παράδειγμα, στην Κύπρο το ποσοστό των συνδεδεμένων νοικοκυριών αυξήθηκε κατά 11% το 2012, ενώ η χρήση της υπηρεσίας VOIP αυξήθηκε κατά 16 μονάδες.
«Η εκπλήρωση των προσδοκιών των καταναλωτών με παράλληλη όμως διατήρηση των τιμών σε προσιτά επίπεδα είναι ένας από τους στόχους της δέσμης μέτρων για τη δημιουργία μιας Συνδεδεμένης Ηπείρου», δήλωσε η Νέιλι Κρους, αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και επίτροπος αρμόδια για το Ψηφιακό Θεματολόγιο.
Θέματα που αφορούν στην πορεία εκτέλεσης των επιχειρησιακών προγραμμάτων, την απορρόφηση των κοινοτικών πόρων και την προετοιμασία για τη νέα προγραμματική περίοδο 2014-2020, συζητήθηκαν στη συνάντηση που είχε σήμερα ο αναπληρωτής υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Μάξιμος Χαρακόπουλος με τον νέο ειδικό γραμματέα Κοινοτικών Πόρων και Υποδομών του υπουργείου Δημήτρη Ιατρίδη.
Ο κ. Χαρακόπουλος τόνισε ότι βρισκόμαστε σε ένα κρίσιμο σημείο για την αξιοποίηση των κοινοτικών πόρων -εξαιρετικά απαραίτητων για τη στήριξη των Ελλήνων γεωργών, κτηνοτρόφων και αλιέων- και την τόνωση της αγροτικής επιχειρηματικότητας, σε μία περίοδο που παρατηρείται αυξημένο ενδιαφέρον για τον κλάδο με έμφαση στην καινοτομία και την ανταγωνιστικότητα.
Πηγή: AMΠE, Καθημερινή